Egyelőre megjósolhatatlanok a jövő évi villanyárak

Mindenki arra kíváncsi, hogy hogyan alakulnak az árak 2008-ban. Nos, ezt senki nem tudja megmondani, megjósolni. Miért?
Azért, mert 2008. január 1-től a piac liberalizált lesz, az árakat nem egy központi akarat, hanem az egyes szereplők közötti egyedi áralku fogja eldönteni. Nem lesz hatósági végfogyasztói árszabályozás. A fogyasztók által fizetendő árak több részből tevődnek majd össze:
- az energiaköltségekből (amely függ majd a fogyasztó fogyasztási szokásaitól, mennyi zsinór-, csúcsenergiát igényel, mennyit fogyaszt éjszaka, hétvégén, stb.),
- támogatott villamos energia beszerzés arányától, árától (a kapcsolt és megújuló villamos energia kötelező átvételét a rendszerirányító végzi majd és ennek eredményeként alakul ki egy átlagos ár, amelyet minden fogyasztónak arányosan téríteni kell),
- a rendszerhez való hozzáférés díjából (amelyet a Magyar Energia Hivatal az egyes hálózati társaságok költség struktúrája figyelembevételével hagy jóvá.)

Az úgynevezett egyetemes szolgáltatásban részesülő háztartási fogyasztóknál (2008. december végéig 3x50 A, azt követően 3x25 A csatlakozási teljesítményig) hatósági árellenőrzés lesz, azaz az úgynevezett egyetemes szolgáltatók beszerzési költségeik alapján tesznek javaslatot a fogyasztói árakra, amelyeket a hatóság vagy jóváhagy, vagy nem. Alkalmazni csak a jóváhagyást követően lehet.

Néhány nagyfogyasztónak nem tetszett a meghirdetett pályázat. Azt szerették volna elérni, hogy számukra külön pályázat kerüljön meghirdetésre, korlátozva a részvételt és ezzel lehetőséget adva az esetleges összejátszásra. Mi ennek a törvények szellemének megfelelően ellenálltunk és minden kereskedő, jogosult nagyfogyasztó részére azonos feltételeket, lehetőségeket biztosító, az egyes piaci szereplők közötti diszkriminációt teljes körűen kizáró aukciót hirdettünk meg. Az aukció során végig jelen voltak a közjegyző és a Versenyhivatal vezető képviselői, akik folyamatosan figyelemmel kisérték a fejleményeket, az adatok alapján utólagos ellenőrzésre is lehetőség nyílik, hogy az aukció során bármilyen versenyszabály ellenes együttműködés alakulhasson ki.

Az aukciót a versenyszabályok teljes körű betartásával is sokféleképpen lehet lefolytatni. Lehet alacsony árról indulni, lehet magas árról indulni, lehet kislépcsőkkel, lehet nagylépcsőkkel emelni az egyes körökben a villamos energia árakat. Az MVM attól vezéreltetve, hogy a fogyasztóknál minél kisebb áremelkedés következzen be, az aukciókat alacsony árakról indította és lehetőség szerint kis lépcsőkkel emelte az egyes körökben az árszínvonalat. Ez vezetett oda, hogy két terméknél a szabályzat szerinti 10 aukciós kört követően a kereslet még mindig nagyobb volt az értékesíthető mennyiségnél. Ez esetben úgynevezett pro ráta (a legutolsó körben igényelt mennyiségek aránya szerinti) felosztást alkalmaztunk. Sőt a legfontosabb, az árakat legjobban befolyásoló úgynevezett base-load kategóriában az eredetileg meghirdetett mennyiség 115 %-át értékesítettük. A két hatás eredményeként a fogyasztók lényegesen kedvezőbb árakon juthatnak villamos energiához, amennyiben a kereskedők az aukció kedvező árszínvonalát közvetítik feléjük.

Az egyes sajtó hírekben számos félreérthető, hibás következtetésből adódó információ jelent meg. Ezek közül néhánnyal kapcsolatban a következőkre hívjuk fel a figyelmet:

- A kialakult árak egyértelműen az adott termékre irányuló regionális árszint alatt álltak meg, azzal hogy az MVM lényegében megfékezte az áremelkedést a hazai fogyasztókra nehezedő árnyomást korlátozta.
- Piacnyitás kérdése: Jelenleg jogilag a fogyasztás mintegy 65 %-a történhetne a szabadpiacról. Ezzel szemben a hatóságilag alacsonyan tartott árak hatására a 2006. szeptemberi 39 %-ról, mintegy 22-23 %-ra csökkent a versenypiac nagysága. 2008. január 1-től a fogyasztók szándékától függetlenül minden nem háztartási fogyasztót kivéve, mindenki a versenypiacon kap villamosenergia-ellátást. Tehát a jelenlegi versenypiaci nagyságrend, mintegy háromszorosára nő, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók jelentős részénél következik be lényegi változás.
- Milyen árnövekedések láthatók? A jelenlegi hatósági árakhoz viszonyítva a számítások csak a hátteret, részleteket is ismerők által végezhetők el. Ugyanis teljesen más termékek értékesítésére került sor a tegnapi napon, mint amit a közüzemi nagykereskedő jelenleg értékesít. Csak egy példát: az úgynevezett nappali villamos energia hatósági nagykereskedelmi ára jelenleg 10,99 Ft/kWh (a csúcsidőszaki ár 21,98 Ft/kWh). Amennyiben a nappali és csúcsidőszaki termék helyett ugyanazt a mennyiséget zsinór energiaként értékesítenénk, az azonos értékű ár 13,93 Ft/kWh lenne, a csúcsidőszaki ár változatlansága mellett. Ehhez képest a tegnapi napon eladott zsinór villamos energia ára 16,25 Ft/kWh volt (65 �/MWh), azaz a termék áremelkedésének mértéke 16,7 %. A fogyasztói árakban ennek hatása csak részben jelentkezik, hiszen a rendszerhasználati díjak nem változnak. Az úgynevezett kisfogyasztóknál (iskolák, üzletek, kisvállalkozások, kisfeszültségen vételező közintézmények, stb.) az utóbbiak aránya az árnak mintegy kétharmada, így a végfogyasztói árra kifejtett hatás lényegesen kisebb. A több 10 %-kal való áremelkedéssel való riogatásnak semmi alapja nincs.

Az MVM a kormány szándékával összhangban minden rendelkezésre álló, a versenypiaci szabályokkal összhangban lévő eszközzel elő kívánja segíteni a lakosság megvédését a közép-európai piacokon tapasztalható meredeken emelkedő áremelési hatásoktól. Ennek legfőbb eszköze az a versenyképes hosszú távú erőművi szerződéses portfolió (HTM-ek), amely stabil kiszámítható árakon biztosít villamos energiát. Az elmúlt egy év során az MVM óriási erőfeszítéseket tett a versenyképes szerződések EU konform módon történő megőrzése érdekében. Ennek köszönhetően képes az MVM a kínálat megteremtésével - elsősorban a lakosság számára - kedvező árú villamos energiát biztosítani.

Forrás: www.tozsdeforum.hu

Szóljon hozzá fórumon: Egyelőre megjósolhatatlanok a jövő évi villanyárak - Sümeg